Wednesday, November 30, 2005

فكر و اربح 1


في البداية أحب أن أأكد على أن جميع التساؤلات و التحليلات في هذا الموضوع لم يقصد منها بشكل من الأشكال الانتقاص من الذات الالهية و الدين الاسلامي لا سمح الله. أنا مسلم و مؤمن بالله و الرسول محمد خاتم الانبياء عليه أفضل الصلاة و السلام فالرجاء عدم المزايدة على ذلك. المطروح أمامكم مجرد أفكار و تساؤلات محبوسة في رأسي أحببت أن أفرج عنها و أن أضعها للقراء الكرام للمشاركة.

الله سبحانه و تعالى بدأ الخلق البشري بسيدنا آدم عليه السلام, و منذ ذلك الحين فقد حرص الاله على ارسال آلاف الرسل و الانبياء الى شعوب الأرض لقيادتهم الى الطريق السليم و النهج القويم.

تميز هؤلاء الرسل و الأنبياء بميزات كثيرة لا تتوفر في غيرهم الا ما ندر, أول و أهم هذه الميزات هي العصمة من ارتكاب الأنجاس و المعاصي. فالرسول لا يخطأ منذ ان يولد الى أن ينتقل الى جوار ربه, هذه العصمة ساهمت بشكل كبير في ميل الناس لهم و تطويع النفوس للاصغاء اليهم و الايمان برسالتهم.

الميزة الثانية هي تدعيم هؤلاء الأنبياء بكرامات و معجزات عظيمة يصعب على العقل البشري مقاومتها. فمنهم من كان يكلم المخلوقات الاخرى و له الامرة على الجن, و منهم من كان يحيي الموتى و يشفي المرضى. أيضا هناك من كان يفسر الرؤيا و من كان يشق له البحر, فللمعجزات الالهية دور كبير في ايصال الرسالة و تعزيز ايمان الناس بالاله و رسوله, فهي ركن أساسي في مسيرة الأديان السماوية و لا نستطيع تهميشها.

الميزة الثالثة هي سمو و رقي الرسالة التي يكلف بها النبي, فقد حرص الله على أن تكون جميع أديانه و رسالاته سامية عادلة كاملة لا تشوبها أي شائبة. و هذا الكمال و السمو كان له الفضل في تسهيل مهمة النبي في ايصال الرسالة و ارساء قواعدها في نفوس الناس و عقولهم. فجميع الأديان تنهى عن الكذب و السرقة و الخيانة, و تأمر بالتوحيد و الصلاة و فعل الخير.

و قد تجلت حكمة الخالق و تدبيره عندما حرص على تجهيز جميع أنبيائه و رسله بهذه الميزات الثلاث. قد يختلفون بالشكل و اللون و الرسالة و الشعب المرسلين اليه, لكنهم جميعا اناس معصومون ذوا أخلاق كريمة و طبيعة سمحة. جميعهم مدعمين بالمعجزات الخارقة , و جميعهم اتوا بأديان و رسالات عادلة ذات تعاليم راقية يصعب على كل ذي فطرة سليمة رفضها و عدم الايمان بها.

اخوتي القراء, لنربط ما ذكرناه سابقا على وضعنا الحالي.

تخيل أنك تقابلت مع شخص صاحب أخلاق عالية, انسان لم ترى أو تسمع منه الا الخير, فمن الطبيعي أن تعجب به على الأقل. و بعد فترة من مراقبتك له رأيت أن لهذا المخلوق كرامات و معجزات عديدة, من المؤكد هنا بأنك سوف تزداد اعجابا و اهتماما بهذا الشخص. مع مرور الأيام بدأ هذا الشخص باسداء النصائح و التعليمات المفيدة لك و لمن حولك. أيضا ساهم هذا الشخص في حل الكثير من المشاكل الخاصة و العامة لكل من يلجأ اليه (كما فعل الرسول في حادثة الحجر الأسود و كما شارك نبي الله يوسف في تقويم الوضع الاقتصادي في مصر
الآن ترسخ في ذهنك أن هذا الانسان يسعى الى الخير و هو مدعم بقوة سماوية خارقة, و أخيرا هو يملك من العلم و الحكمة ما لم يتوفر لغيره مما يجعله قادرا على اقناع الناس بحلوله و نصائحه.

السؤال الافتراضي الآن, لو لم نكن مسلمين و نؤمن بأن الرسول محمد صلى الله عليه و آله و سلم هو خاتم الأنبياء و الرسل, هل كنا سنؤمن برسالة هذا الشخص عند اعلانه عنها و أنه رسول من الله؟

10 comments:

Temetwir said...

very legitimate question, if anything, i see it as something would reinforce ur faith, rather than diminish it

- u say ena el ensaan el efteraathy ra7 yekoon 3enda "mo3jezaat wa karamaat" .. when infact, u and i know that el mo3jezaat wel karamaat are not "accesible" for anyone, but rather they are "given" mn Allah seb7aana for the reasons u have mentioned.. one of them being to "reinforce faith in those whose faith needs reassurance"

that said, even IF we were to be talking in THEORY, i dont see this being possible.. becoz "in theory" isnt the same as imagination

NOW.. if that particular person was PERFECT in every single way to u, in his talk, in his walk, in his dealings, in his EVERY single thing, then yes i WOULD admire him

but the question ur asking could be divided into two:

- if u are already muslim, will u change faith? answer is simply .. NO

- if "islam was not present", if u just happen to meet this person, then yes i would admire him

but he would be lacking:
- el e3jaaz which, as u KNOW, all the prophets we know of were asked to "prove to their people", becoz their people mocked them.. eg naby allah Saale7 is a very good example

- el risaala .. i mean if he is very caring and gentle and fair .. thats something, but how would he deal with conflicts between two ?
as u know, el rasool - sallah allah 3laih o aaleh - did not just come and teach the quraan .. bel3aks, he was a human being living and going thru daily life .. ya3del ma bain el naas and such, which is divine wisdom (es6efaaa' mn rab il 3alemeen)

so in answer to ur question, yes .. i personally would admire.. but would have a hard time changing my faith (in theory that there is no islam yet), becoz i doubt a MAN can "write down" laws for all humanity

astemee7ek 3al i6aala mawlaana el jaleel, chairz :)

BitterSweet said...

My answer is a conditional yes!

If the Islam hadn't been "born" yet and I was a believer of another religion (e.g. Jewish or Christian), I think it would depend on several factors. To start, the (holy) book I believe in, the prophetical traditions and all other religious sources, would play a major role. Is there a mention of a prophet-to-be? Without such a mention I reckon it is, as far as I'm concerned, impossible to believe in a new prophet, no matter what the miracles this person possesses. It needs to be sustained by the (holy) book or religious source. But then, I’ll be walking on thin ice:

Isn’t this the same reason why the Christians for instance do not accept the Prophet Mohammed (salla Allah 3alaihi wa sallam) as a heavenly messenger who came after Jesus (3alaihi assalaam)? But this is a whole other point/discussion.

Then, If there was a mention of this prophet in "my" holy book/traditions, I would observe and scrutinize the miracles involved ! Are these true divine miracles or just plain sihr or other common “qudraat”, like those of the djins for instance?

I would then look at the characteristics of this person. Does this prophet comply with all the "awsaaf assamiya" all previous prophets had?

As you see, the religion I believe in "hypothetically" and the knowledge I already have will play an important role!

When I first read your question, I actually realized we Muslim should feel really lucky! The Islam came with a cut clear message, that involves no ambiguity or uncertainties.

بومريوم said...

انا ما راح اقولك شخص مو مسلم..
بل مسلمين و عندهم هالسوالف
أقرا كتاب طبقات الصوفيه..أو الصوفيه فى نظر الاسلام

كل ولى له كرامات و مريدين
بعظهم ادعى انه يكلم الله"تعالى الله عما يقولون علو كبيرا"

بعضهم كان بمصر و لا يصلى لما يسألونه ليش يقول انا اروح اصلى بالحرم يوميا

هذا عندنا
و فى ديانات كثيره و لها اتباعها فى الخارج
فى واحد مشهور باليابان نسيت أسمه اللى أمر أتباعه بالانتحار الجماعى

بالنسبه لنا كمسلمين كل شى له قاعده
و قاعدتنا ان الرسول صلى الله عليه و سلم خاتم الانبياء و المرسلين
القاعده هذى تلغى أى تفكير بان فى نبى بعد محمد صلى الله عليه و سلم

كانى طولت؟:)

Mohammad Al-Yousifi said...

مشكورين حبايبي عالكومنتس, مثل ما شفتوا اسم المقالة فكر و اربح 1 يعني لها جزء ثاني و ثلث انشالله و انا خالص منهم بس بغيت اطرح الموضوع حبة حبة.

بالنسبة لهذه المقالة فكما ذكرت هي مجرد فكرة خيالية فأرجوكم لا تقولون ما يصير و احنا مسلمين و مادري شنو.

و انشالله ستتبلور الفكرة أكثر مع المقالة الياية و الي بعدها

شكرا أجاين عالمشاركة خاصة و انه الموضوع شعبيته قليلة من عدد الكومنتس:***

Sheba said...

No i wouldn't change my religion

Anonymous said...

What an interesting topic and can't wait to read the next 2 follow up posts. I think it's within our nature to be curious and to have these thoughts.

As for me, I'm glad that I was born as a muslim but I still don't see Islam as "a clear cut" religion with no ambiguity and uncertainty. A good example would be the Quran, I believe God has set the Quran as a guideline for us to follow, but there are many facts in the Quran that has multiple interpretations and God has gifted us with our brains to use to interpret the messages. Therefore we end up with many interpretations to what is right and what is wrong. But how accurate one's interpretation is, that's the challenge.

A crucial area that one could argue with is the 7ejab and this alone has a long argument that i don't even want to delve into.

I'm sorry i know i'm getting off topic but just to conclude what i want to say is that I think, and this is a personal view, it's hard to be part of a religion or believe in a person or thing if one is not brought up with it. It's the nature of humans to have curiosity and to question before indluging in anything. So I guess it would be hard for me to believe in this new person.

I have a hard time putting my thoughts into words so excuse my comment if it doesn't make any sense.

Erzulie said...

I don't think imagining this scenario does the 'would-be' rasool any justice. I think you have to be there and experience the life to establish sound reason. But in those times, morality and virtue was rare and when certain people are, well, 'perfect' in their behavior and manners and such, followers will probably fall behind them.

HEHEHO said...

i dont think being a very good person ekafe a prophet should have more.. a holy book ekafe cuz it would be a great book written by Allah

ebreeq said...

مرحبا مطقوق
انا اول مرة ادش مدونتك واقرأ هالبوست ،بس
اعجبني تفكيرك حيل لكن ترى الرسول علية الصلاة والسلام مومعصوم الابأمور الرسالة والوحي فقط اما ماعداة بشر مثلنا هل تعلم بأن المسلمين كلهم يقرون ان سيدنا محمد تعرض للسحر ، فاذا كان اين العصمة على قولتك؟؟

انا بجاوبك على سؤالك بسؤال، لو جاك مسيحي وقالك من الافضل الاسلام ولا المسيح ؟؟ شنو ردك اهو نفسة رد لسؤالك.بعدين ياطويل العمر لاتنسى جزئية مهمة واصل من اصول الدين الاسلامي وهو ان سيدنا محمد خاتم الانبياء فإذا تجاوبت مع هذا الشخص واقتنعت فية كنت اصلا مو مسلم.
هههههههههههههههههه
فكرتك حلوة اعجبتني

ebreeq said...

شرايك بالملاقة.. اخوي مطقوق
كتبت وضحكت لاني ماشفت يوم كتبت انت لو لم نكن نحن مسلمين ولا الرسول الكريم خاتم الانبياء
لذا نعتذر على الخطاء خصوصا اكتب لك وانا سهران وصايم
فلا تفهمني غلط
بالنسبه لي انا سأتجاوب مع صاحب الدعوة الجديد والعقل فيصل عليه مع الايام
مع اني اعلم بما اني عربي فأنا مقيد
وردي في التعليق الاول خير برهان فكنت
احاول الرد بتفكير العربي المقيد

فإذا قلنا لا نتجاوب مع صاحب الدعوة الجديد فكنا مثل كفار قريش مع الرسول الكريم حين وقفوا في وجهه مع وجود المعجزات الكثيرة

بمعنا يجب تدخل العقل بالدين لكي تكون مقتنع تماما

وهو اساس في الدين الاسلامي فان الله جعل العقل تابع للدين يعني ماحسنه الشرع حسنه العقل وما قبحه الشرع قبحه العقل